dimarts, 22 de juny del 2010

QUÈ S'AMAGA DARRERE EL BURKA?


Fixeu-vos que pregunto "què", no "qui". Perquè qui s'hi amaga és molt clar: dones vexades, i això cal dir-ho ja d'entrada. La coartada "cultural" no serveix quan es tracta dels drets de les persones, fins i tot quan aquestes l'admeten com el més normal del món. Als països desenvolupats, quan les dones no podien votar, n'hi havia moltes que ho assumien com un fet "natural". Si les sufragistes també ho haguessin atribuït als costums i la cultura, més de la meitat de la població encara tindria vetat el seu accés a les urnes. És això, el laïcisme: defensar els drets de les persones, sigui quina sigui la causa que els conculca. I el burka conculca drets elementals, diguem-ho clar.
.
Ara bé: hi ha maneres i maneres de combatre una agressió com aquesta en un país com el nostre. Jo, que sóc d'una comarca i una ciutat amb elevadíssims percentatges d'immigració musulmana, encara no n'he vist cap, de burka, en tots aquest anys. I és per això que em pregunto a què juguen els ajuntaments que n'estan prohibint l'ús a les dependències municipals. És cert que ho fan justament en nom del laïcisme. És cert que diuen que volen evitar xocs religiosos, que es tracta només de normes de convivència, que la seguretat exigeix que tothom sigui reconeixible i identificable, que no es pot anar pel món amb la cara tapada. Alcaldes i alcaldesses, regidores i regidors, posen l'exemple recurrent del casc de moto: no es pot entrar a espais públics amb la cara tapada, ni per un burka ni per un casc de moto. Aleshores, jo em pregunto: com és que fins ara ningú no havia pensat a redactar decrets o ordenances, a presentar mocions als plens per prohibir l'ús dels cascos de moto segons on? No serà que la normativa de la que disposem ja prohibeix coses tan elementals com portar la cara tapada perquè no t'identifiquin? Algú creu que si a qualsevol dependència municipal hi hagués una persona fent cua sospitosament coberta com si fos en Dani Pedrosa en plena cursa i se li acostés un municipal per exigir-li que ensenyés la cara, el motorista empedreït s'hi podria negar? Oi que no? Doncs això vol dir, tal i com jo ho veig, que totes aquestes disposicions municipals no tenen res a veure amb el laïcisme ni la seguretat. Volen, simplement, erradicar el burka. Per què no diem les coses pel seu nom?
.
Erradicar el burka. És a dir, erradicar la mitja dotzena de burkes, a tot estirar, que hi pot haver a tota Catalunya. És intel·ligent fer-ho a cop de llei, decret o ordenança? És alguna bestiesa pensar que això pot produir l'efecte contrari, que estem facilitant la coartada perquè en nom de preteses -i falses, evidentment- especificitats culturals, hi hagi qui vulgui muntar una "croada pro burka" i els casos es multipliquin perillosament? Què passa, que les diverses autoritats competents no es veuen amb cor d'actuar contra algú que conculca els drets d'una dona, sobretot quan aquest algú, ja ho hem dit, és radicalment minoritari? Cal fer tot un espectacle mediàtic a cop de bombo i platerets? No n'hi hauria prou amb actuacions personals i directes?
.
Què s'amaga darrere el burka? Què persegueix aquesta reacció municipalista "en cadena"? Agafem un exemple paradigmàtic: Cunit. Segons sembla, l'aparició d'un burka als seus carrers va fer que l'alcaldessa es decidís a promoure accions per prohibir-lo. Fins i tot, donada la seva doble condició d'alcaldessa i senadora, volia portar -desconec si ho acabarà fent- el tema al Senat espanyol. Fins aquí un cas més, com els de Lleida, Tarragona o Barcelona. Si tirem uns mesos enrere, però, recordarem que Cunit és aquella població on una mediadora municipal d'origen magrebí, Fàtima Ghailan, va ser amenaçada, coaccionada i calumniada per l'imam de la població i dues persones més, per la qual cosa va interposar la corresponent denúncia. Recordarem que Judit Alberich, l'alcadessa que ara es mostra tan beligerant contra el burka, va intentar que la mediadora retirés la denúncia, en nom precisament d'una suposada mediació. Algú s'imagina un alcalde o alcaldessa demanant a un mestre o a un metge agredit que retirin la denúncia? Oi que no? Oi que no lliga una cosa amb l'altra? Oi que tot plegat, deixeu-m'ho dir clar, sona a hipocresia? O més ben dit... no serà, pura i simplement, oportunisme demagògic?
.
La qüestió de la immigració dóna vots, i d'això a Vic en sabem una mica. Hi ha molta por davant el desconegut. Com he dit moltes vegades, un canvi tan sobtat d'ecosistema social forçosament ha de provocar friccions. El que haurien de fer les autoritat municipals és provar de suavitzar aquesta friccions. I què fan alguns, en canvi? Apofitar-se'n, vet-ho aquí. Tant li fa que matin mosquits a canonades, si els mosquits són els burkes i les canonades són les operacions d'imatge que els fan aparèixer davant l'opinó pública com a herois, sovint incompresos, que planten cara a uns governs que afavoreixen una immigració que amenaça amb fer desaparèixer la nostra cultura, i altres galindaines per l'estil.
.
Ho sento, crec que no exagero. Escolteu els comentaris del carrer, i veureu com hi ha sectors -sovint de bona fe- que reaccionen positivament davant d'estímuls demagògics com aquests. Les autoritats municipals ho saben, i en alguns casos -pocs, de moment, però sognificatius-, se n'aprofiten. Després, ens queixarem si els xenòfobs aconsegueixen representació municipal i/o parlamentària. I aleshores ens preguntarem què hem fet malament.
.
Quanta, quanta demagògia...

1 comentari:

JOSEP COMAJOAN ha dit...

Es pot dir més alt, però no més clar. Cent per cent d'acord en tot, Josep Maria.